Hoe zorg je voor onderhoud tegen lagere kosten  

De VvE zorgt voor het technisch onderhoud van het complex. Een goed onderhouden gebouw wil iedereen, maar wel op een manier dat je niet de hoofdprijs betaalt. Wist je dat het grootste deel van je VvE bijdrage bestemd is voor onderhoud? Dat gebrek aan kennis erg duur is? Je betaalt te veel en je loopt een behoorlijk financieel risico! 

5 vragen waarop een meerjaren onderhoudsplan – MJOP antwoord moet geven

Een goed meerjarenonderhoudsplan geeft inzicht aan de VvE over de verwachte onderhoudswerkzaamheden en uitgaven in een bepaalde periode in de toekomst (minimaal 10 jaar).

De kwaliteitseisen van de VvE vormen het uitgangspunt van een MJOP. De ene VvE wil onderhoud plegen op basisniveau met minimale middelen. De andere is ambitieus en wil flink inzetten op duurzaamheid.

In ieder geval moet het rapport antwoord geven op vijf vragen:

  • hoe is de staat van het gebouw op dit moment?
  • welk onderhoud zou er moeten worden uitgevoerd?
  • wanneer moet het onderhoud naar verwachting worden uitgevoerd?
  • welk onderhoud heeft een hoge en wat een lage prioriteit?
  • wat is de inschatting hoeveel het onderhoud de VvE gaat kosten?

Feitelijk koopt de VvE dus kennis en inzicht.

4 Voordelen van werken met een  MJOP

  • Minder kans op financiële verrassingen: veel VvE’s, zeker meer dan de helft, beseffen niet dat ze te weinig voor onderhoud sparen. Wat is het risico? Ieder lid moet een groot bedrag ineens op tafel leggen om  noodzakelijk onderhoud te doen.
  • Tijdig onderhoud kost minder: Je kunt vaak de levensduur van iets verlengen. Wist je dat pas onderhouden als iets stuk is een erg dure manier van onderhoud is?
  • Combineren van onderhoud kost minder: omdat je inzicht heb over een periode kun je onderhoudswerkzaamheden beter plannen.
  • MJOP helpt in het maken van keuzes: je ziet welk onderhoud belangrijker is en voorrang zou moeten krijgen.

Besparen op dagelijks en contractonderhoud

Iedere VvE laat dagelijks onderhoud doen en heeft onderhoudscontracten, bijvoorbeeld voor de lift, het dak, de tuin. Vaak heb je die contracten jarenlang. Het is erg nuttig de contracten om de paar jaar eens tegen het licht te houden.

Technisch onderhoud uitbesteden aan De Blauwe Fenix en besparen?

Wist je dat uit onafhankelijk onderzoek van VvE Centraal (2018) blijkt dat de meeste VvE’s alleen de financiën uitbesteden. Dat  VvE’s juist op het gebied van onderhoud flink kunnen besparen en dit niet doen? Gemiddeld 500 euro per appartement per jaar?

Wat jammer! Gebrek aan kennis kost de VvE en appartementseigenaar dus veel geld.  De Blauwe Fenix heeft oog voor onderhoud en geeft goed advies!  We vertalen een technisch rapport in heldere taal. Wij adviseren over offertes, We berekenen of het goedkoper is iets te vervangen of te repareren. De Blauwe Fenix staat voor je klaar. We werken samen met goede en betrouwbare bedrijven die snel en vakkundig problemen oplossen en onderhoud plegen. Maar als je liever gebruik maakt van je eigen  partijen is dat natuurlijk aan de VvE.

Herken je dit? Je hebt een klacht of storingsmelding gedaan en je hoort maar niets en weet niet of er iets aan wordt gedaan?

Bij ons kun je 24/7 via Mijn VvE online een klacht of storing melden.  Telefonisch kan dit iedere werkdag tot 20:00 uur en op zaterdag tussen 10:00 en 12:00 uur. En je kunt online 24/7 precies volgen welke storingen/klachten zijn gemeld, dat het in behandeling is , de opdracht is verstrekt, in uitvoering is en wanneer het probleem is opgelost. Niet alleen de melder maar ieder VvE lid! Voor calamiteiten en spoedeisende klachten staat De Blauwe Fenix natuurlijk telefonisch dag en nacht klaar!

Vragen? Neem gerust contact op met De Blauwe Fenix.